Développé avec Berta.me

  1. Acid Mix Pergamine II, 2017, metal, resin, and lamb skin, 160x165x3cm, studio view, LVMH Collection. © Photo: Alexandre Guirkinger and Alba Yruela (detail).

    Acid Mix Pergamine II, 2017, métal, résine, peaux d’agneau entrefino transparantes, 160x165x3cm. Vue d’atelier Boisson, Collection LVMH Métiers d’Art, © Photo: Alexandre Guirkinger et Alba Yruela (détail)

  2. (EN)

    COLOUR SPARKS

    LVMH Métiers d'Art Residency

    Not smooth but "all covered with roughness, corners, folds, caves", made of heterogeneous textures, oscillating between inside and outside like the convolutions of a Moebius strip. From the first lines of Jean-François Lyotard's Libidinal Economy, this image of an organic surface appears. Similar to a skin or a membrane, it would have absolved itself from its attachment to this or that individual body to become an autonomous reality. Vibrating with intensity, the evocation is one of those that stay in the head, more or less buried, more or less lurking in the shadows. Then, one day, a meeting awakens it: the textual image, we finally see it; it incarnates itself in a material reality that seemed to be waiting for it. This encounter is the discovery of the works of Amandine Guruceaga where dialogue, on the very surface, flatness and volume, colour and pattern, material and image. (...)

    Like scientific discoveries, artistic invention stems from the eruption of a pebble in the shoe of habit. The same form, the same reality, can be apprehended differently depending on the element on which one focuses. Rejecting the binary alternative between art and craft, creation and technique, the baroque and changing skins of Amandine Guruceaga, of a moiré purple or a chlorophyll green, open up to a new reality. For the more we observe them, the more they seem inhabited by a quasi-esoteric presence. There, the animal and vegetable kingdoms reconcile within a vast synthesis. This slightly fantastic spirit hovering over all the works, is not only due to the immersion five months in the microcosm of the tannery, a universe in itself. By delving into the history of leather, the artist discovers the existence of a forgotten legend that will serve as an imaginary anchor: the Tartar lamb, a legendary zoophyte half-plant, half-lamb that will also fascinate the writer Jorge-Luis Borges, so much so that he will include it in his Book of Imaginary Beings. Such is indeed the quality of Amandine Guruceaga's works, organic and chimeric at the same time, which reveal that perception is a plural and reversible reality like a glove - or a skin.

    Ingrid Luquet-Gad, excerpt from the book Colour Sparks, RVB Books editions

  3. (FR)

    COLOUR SPARKS

    Résidence LVMH Métiers d'Art

    Non pas lisse mais « toute couverte d’aspérités, recoins, replis, cavernes », faite de textures hétérogènes, oscillant entre intérieur et extérieur comme les circonvolutions d’un ruban de Moebius. Dès les premières lignes de l’Economie Libidinale de Jean-François Lyotard apparaît cette image d’une surface organique. Semblable à une peau ou à une membrane, celle-ci se serait absoute de son attache à tel ou tel corps individuel pour devenir une réalité autonome. Vibrante d’intensité, l’évocation est de celles qui restent en tête, plus ou moins enfouies, plus ou moins tapies dans l’ombre. Puis, un jour, une rencontre la réveille : l’image textuelle, on la voit enfin ; elle s’incarne dans une réalité matérielle qui semblait n’attendre qu’elle. Cette rencontre, c’est la découverte des œuvres d’Amandine Guruceaga où dialoguent, à même la surface, planéité et volume, couleur et motif, matière et image. (...) 

    Comme les découvertes scientifiques, l’invention artistique découle de l’irruption d’un caillou dans la chaussure de l’habitude. Une même forme, une même réalité, peut être appréhendée différemment selon l’élément sur lequel on se concentre. Récusant l’alternative binaire entre art et artisanat, création et technique, les peaux baroques et changeantes d’Amandine Guruceaga, d’un violet moiré ou d’un vert chlorophylle, ouvrent sur une réalité nouvelle. Car plus on les observe, plus elles nous semblent habitées d’une présence quasi-ésotérique. Là, les règnes animal et végétal se réconcilient au sein d’une vaste synthèse. Cet esprit légèrement fantastique planant sur l’ensemble des œuvres, on ne le doit pas uniquement à l’immersion cinq mois dans le microcosme de la tannerie, un univers en soi. En se plongeant dans l’histoire du cuir, l’artiste découvre l’existence d’une légende oubliée qui lui servira d’ancrage imaginaire : l’agneau tartare, un zoophyte légendaire mi-plante, mi-agneau qui fascinera également l’écrivain Jorge-Luis Borgès, tant et si bien qu’il l’inclura à son Livre des êtres imaginaires. Telle est bien la qualité des œuvres d’Amandine Guruceaga, organiques et chimériques à la fois, qui révèlent que la perception est une réalité plurielle et réversible comme un gant - ou une peau. 

    Ingrid Luquet-Gad, extrait du livre Colour Sparks, éditions RVB Books

  4. Acid Mix Pergamine I, 2017, metal, resin, transparent entrefino lamb skins, 170x150x3cm. Studio view "Boisson", LVMH Métiers d'Art Collection, © Photo: Alexandre Guirkinger.

    Acid Mix Pergamine I, 2017, métal, résine, peaux d’agneau entrefino transparantes, 170x150x3cm. Vue d’atelier Boisson, Collection LVMH Métiers d’Art, © Photo: Alexandre Guirkinger 

  5. Anticrepuscular, 2017, transparent entrefino lamb skins, copper, steel, 100x100x100cm, Private Collection

    Anticrepuscular, 2017, peaux d'agneau entrefino transparente, cuivre, acier, 100x100x100cm, Collection Privée

    © Photo: Alexandre Guirkinger et Alba Yruela (détail)

  6. Derma Soft Havana, 2017, transparent lamb skins, steel, resin, 90x105x4cm, Private Collection

    Derma Soft Havana, 2017, peaux d'agneau transparante,  acier, résine, 90x105x4cm, Collection privée

    © Photo: Alexandre Guirkinger

  7. So Wet Blue, 2017, entrefino lamb skin, steel, 265 x 39 x 39 cm, LVMH Collection

    Phyllo Navy, 2017, entrefino lamb skin, steel, resin, 118 x 113 x 3 cm , LVMH Collection

    So Wet Blue, 2017, peau d'agneau entrefino, acier, 265 x 39 x 39 cm, Collection LVMH

    Phyllo Navy, 2017, peau d'agneau entrefino, acier, résine, 118 x 113 x 3 cm, Collection LVMH

    © Photo : Alexandre Guirkinger

  8. El yacimiento I et II, 2017, resin, leather, steel, 150x100x20cm

    El yacimiento I et II, 2017, résine, cuir, acier, 150x100x20cm 

    © Photo : Alexandre Guirkinger

  9. La mordedura,2017, cuir, cuivre, 180x100 cm 

    La mordedura, 2017, leather, copper, 180x100 cm

    © Photo : Alexandre Guirkinger

  10. Rebajar, 2017, cuir, résine, acier, 220x106x10 cm 

    Rebajar, 2017, leather, resin, steel, 220x106x10 cm

    © Photo : Alexandre Guirkinger

  11. Su lengua afilada, cuir transparent, acier, 170x95x120cm

    Su lengua afilada, transparent leather, steel, 170x95x120cm

    © Photo : Alexandre Guirkinger